lördag 15 februari 2014

Distriktsårskonferens med Vänsterpartiet

Idag deltog jag för första gången i ett möte med partiet där jag hade rösträtt i viktiga frågor. Det var också premiär för att stå i talarstolen och göra ett yrkande. Jag gjorde tre stycken och alla gick igenom som tur var så att jag fick en upplyftande första erfarenhet. Det var i och för sig inte jag som hittat på alla tre, men ändå.

Det som var ett direkt resultat av egna erfarenheter var ett yrkande om att all sjukvårdspersonal ska få genus- och HBTQ-utbildning. Jag är väldigt imponerad av alla barnsjukvårdspersoner och deras fina förhållningssätt och professionella arbete. Framför allt har de förmodligen räddat livet på mitt barn. Men jag tyckte ändå att det var jobbigt att de lade så mycket vikt vid hennes utseende och vilka kläder hon hade på sig. Från att inte alls brytt sig om hur hon såg ut till att jättesjuk vilja ta på en fin klänning innan vi åkte in till sjukhuset. Och från att inte brytt sig om att hon tappade håret första gången göra det andra gången eftersom alla tjatade så förtvivlat om det hår som börjat växa ut. Dessutom var det en pojknorm i det lekmaterial hon fick för att bearbeta sjukdomen. Det kan tyckas vara detaljer, men det är ju en stor del av hennes uppväxt som har utspelat sig på sjukhuset när andra gått i en förhoppningsvis genusmedveten förskola.

Jag kände mig naturligtvis som en gröngöling som visste för lite om allt för att bilda mig en uppfattning, men jag lärde mig mycket. Det som kändes mest spännande var att vi röstade igenom att landstinget under nästa mandatperiod ska genomföra ett försök med sex timmars arbetsdag i någon av verksamheterna. Samt förstås att Västerås´ Vasiliki Tsouplaki hamnade överst på riksdagslistan. Så snart kommer jag typ att känna en riksdagsledamot.

Foto
Västeråsdelegationen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar