måndag 23 december 2013

Årets julstök och husmorstips

Det här året har det varit trevligt med förberedandet inför julen. Naturligtvis mycket eftersom vi de senaste åren inte vetat om saker ska bli av, och då är det inte lika kul att förbereda. (Förra året fick Alice åka in på julafton samt att den stora biobesvikelsen ägde rum.) Det underlättar också att barnen är rätt självgående och att jag jobbar 70%. 

Här får ni se vad jag bland annat åstadkommit:  




Jag kom på att man kan använda dessa vaser som hyacintglas. 



Jag spred julstämning bland mina medmänniskor och fick som tack bland annat ett par luciafigurer (ålderdomshem där jag lussade) och en amaryllis (grannen). 



Jag satte upp allas favoritjulbonad. Extra aktuell i och med årets julkalender. 



Jag aktiverade barnen med diverse julpyssel och bak. 






Vi gjorde marsipanfigurer, julkort och ett par pepparkakshus. De skulle förstås hellre spela tv-spel. 



Ett bra tips när man ska baka pepparkakshus är att fila till kanterna med citrusskalsrivjärnet.



Jag satte till och med upp julgardiner. Och granen?



Den fick i år temat Enchanted Forest. 



Det var kottar, svampar och djur. Till exempel hängde jag upp en tallkotte för att förstärka känslan av mystik och absurditet. 

  


Godis hänger det också i träden i den förtrollade skogen. Levande ljus har jag alltid. 

Jag har tidigare år haft en traditionell gran med halmbockar och tomtekulor, men i år fick jag syn på en räv jag gillade och det hela bytte inriktning. (Hjärntvättad av Ylvis? Förmodligen.) Min colour scheme är dock fortfarande guld och rött, så en hel del kunde återanvändas. 

Om de kära små somnar någon gång ska jag gå ner och göra chokladdoppade aprikoser med fyllning av nötter och Cointreau, och det blir det sista. 




1 kommentar:

  1. Härmed meddelas att den marshmallowprydda pingvinen är uppäten!

    SvaraRadera