torsdag 17 oktober 2013

Det är TRADITION!

Herregud vad äckligt det var att karva upp den här:


Det var stora blodkärl och någon sorts gelé i köttet och nån rosa saft sipprade ut när jag skar. Aldrig i helvete att jag skulle komma på tanken att skära upp låret på ett lamm och äta upp det om det inte vore någon sorts tradition. 

I går tänkte jag lite på allt konstigt man gör för att man brukar göra det. I min nya skola har jag frivilligt luciatåg. Detta innebär att jag bara har en stjärngosse, och antagligen inte ens det när han inser att han är ensam. Då kom jag att tänka på att jag under tio års tid har fått killarna i femman att ha klänning, en pappersstrut på huvudet och ett trollspö i handen för att det är TRADITION! 

Hahaha, jag skrattade rakt ut när jag började tänka på hur absurt det är egentligen. Alltså naturligtvis inte att det är fel för den som vill att gå klädd som en god fé, men att det är så långt ifrån vad de flesta normalt sett skulle valt att ha på sig när de gör ett sångframträdande. Men ändå har vi gjort det. Och nu känns det fel att vara utan stjärngossar, även om det ju inte egentligen är vettigt att styra ut de stackarna mot deras vilja. 

Men vill man bara ha vettiga traditioner blir det kanske inte många kvar, eller?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar