lördag 24 augusti 2013

Man kan inte rädda världen med konsumentmakt

Något jag ofta brukar påstå, är att den som säger att medveten konsumtion kommer att rädda planeten aldrig har försökt konsumera medvetet. 

Jag har verkligen alltid försökt att tänka på hur allt jag gör påverkar miljön och andra människor. Men alltefter att jag fått mindre pengar och mindre ork så har jag släppt den ena principen efter den andra, och nu när jag lever i stort sett som en vanlig Svensson så inser jag vad mycket kraft och pengar det kostat mig. Jag tänkte roa mig med att lista allt det som jag har gjort men inte längre gör:

Cyklade överallt-åker bil
Närproducerad och ekologisk matkasse -Linas Barnkasse
Handlade allt ekologiskt och åkte runt till olika affärer för att få tag på allt-handlar allt på City Gross
Åt vegetariskt-äter kött
Köpte möbler på Norrgavel och loppis-köper möbler på IKEA
Använde ekologiskt schampo och vårdade huden med oljor och matvaror-använder Redken och Bodyshop
Lät barnen välja mellan fem olika sorters ekologiskt godis varje lördag-låter dem välja på allt godis
Avstod alkohol av princip-dricker alkohol när jag har lust
Försökte hitta ekologiska kläder eller handlade second hand-handlar i första bästa affär

Det var svårt att hålla fast i känslan av att man gjorde skillnad när man vet hur få det ändå är som konsumerar "alternativt".  Och när sjukdomen kom och påverkade både ekonomin och orken så valde jag att prioritera att hålla mig på så gott humör som möjligt och välja det enklaste alternativet i stället för det moraliskt riktiga. 

Jag tänker väl återgå till en högre moral när vi hämtat oss igen, men en del tankar har väckts. Det känns trist att bara de som har bra med tid, ork och pengar ska få vara med och rädda jorden. Och om man ska se det som en högeråsikt att vi bör använda oss av konsumentmakt hellre än tvingande politiska beslut så går det ju absolut inte ihop med att man ska jobba mycket, det tar som sagt mycket tid att läsa på om vad man bör köpa och sedan åka runt och leta upp grejerna. Dessutom måste man vara mycket mer kreativ med mode och matlagning eftersom variationen i utbudet är liten. 

Man ska också orka stå emot reklamen och promenera förbi hylla efter hylla av lockande produkter för att sedan köpa tex samma gamla ekologiska müsli eller vad det kan vara, som man alltid äter. 

Som sagt, är det någon som påstår att medveten konsumtion ska göra någon större skillnad för tex miljön eller mänskliga rättigheter så har personen i fråga avslöjat sig: hen har aldrig försökt. 

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar