lördag 17 augusti 2013

Ålandsfärja med nya jobbet

Nu, Jakob, ska du få höra vad som utspelade sig på Ålandsfärjan. Det vill säga ingenting särskilt. 

Vi åkte buss dit och de flesta var på glatt humör. 


Vi passerade till exempel Rimbo där min svärfar bor och där jag varit helgen innan. 


Ombord så åt vi väldigt mycket, men jag höll mig till nyttigheterna. 


Vi hade konferens i några timmar, vilken då och då avbröts av säkerhetsinformation och erbjudanden från taxfreen i högtalarna. Vi åkte två varv fram och tillbaka till Åland så nu vet jag mycket väl att nödsignalen är sju korta och en lång signal. 


Det var bra konferenser med innehåll som till största delen var intressant för mig, men samtidigt njöt jag av att det var mycket som inte rörde mig. Efter alla år som klasslärare så är det skönt att koncentrera sig på en sak. Jag har alltid varit en sådan som är intresserad av det mesta och vill vara med att utveckla, och min förra chef hade lärt sig att jag nästan alltid sa ja till att vara med i ansvarsgrupper och dylikt. Men nu är jag endast ansvarig för ljud och ljus, och det tillsammans med de två vaktmästarna de har på stället. Båda jobbar i och för sig även på fritids, men ändå. 


Vi avslutade konferensen med att öva på låten jag ska sjunga på måndag med hela skolan, så nu känns det bättre inför framförandet. 

Jag handlade i taxfreen också, hittade ett par solglasögon som passade mitt fejs och även fick mig att se ut lite som Magnus Uggla. 


På slutet blev det lite party för en del av dem som inte körde. 


Ville och jag hade kul fast vi var nyktra. 


I bussen på vägen hem tog jag fram gitarren och vi sjöng lite blandade klassiker. Även busschauffören gillade att sjunga, så på slutet satt jag längst fram och sjöng Evert Taube med honom. 

Allt som allt en trevlig resa. Egentligen ogillar jag skarpt när jobbet har obligatoriska nöjesaktiviteter. Dels för att jag känner mig ägd när någon bestämmer hur jag ska roa mig. Och dels eftersom jag under många år inte har kunnat göra saker på fritiden utan att fixa barnvakt och även varit för trött för att träffa folk på kvällarna. Om man någon gång kom ut så var arbetskamraterna inte dem som man ville umgås med i första hand. 

Men nu råkade det vara en perfekt aktivitet eftersom det funkar på hemmafronten och jag behövde lära känna folket. Jag är nöjd. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar