söndag 11 augusti 2013

Äkta kinesisk soppa

När jag var på Stockholm gospel för ett par år sedan åt jag lunch på Jappi sushi och dumplings på Drottninggatan. Jag gillar soppa men det fanns inte på menyn. Dock såg jag att en man och ett barn satt och käkade soppa vid ett bord. Jag bad att få samma, men killen var väldigt ovillig att sälja soppan till mig. Det var tydligen en kinesisk soppa som jag inte kunde gilla. Tydligen äts den i Kina vid högtider och fester. Jag bad att få den ändå och efter några fler varningar fick jag en tallrik med cirka ett kilo soppa. Den var god, en buljong som smakade chili, syrligt och lite kanel, med tofu, stekt ägg, fläsk, lök, nudlar och lite annat. Men jag orkade inte äta upp och när killen dukade av flinade han och menade på att jag inte hade gillat den. 

Så idag när vi skulle äta på Drottninggatan så gick jag dit och beställde samma igen. Samma kille som återigen var mycket ovillig att sälja mig soppan fast jag sa att jag gillade den förra gången. Återigen orkade jag inte äta upp den trots att Chrille hjälpte till. Så om ni vill äta en prisvärd lunch i Stockholms centrum, gå till Jappi, beställ kinesisk nudelsoppa och dela den på två. 42,50 per pers och autentisk kinesisk matupplevelse på köpet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar