måndag 10 juni 2013

Vaniljsås!!!

Jag har alltid trott att man behöver grädde för att göra vaniljsås, men nej, det kan du göra med det du har hemma (om du har mjölk, ägg, socker, potatismjöl och vaniljsocker hemma). Sedan jag upptäckte det har jag blivit galen i vaniljsås och i dag kom jag på att man kan ha det till våfflor. Det är bättre än grädde eftersom det inte smälter och det var väldigt gott med hallon. 

Jag använder detta recept från Vår kokbok:

1 ägg
1 msk socker
1 msk potatismjöl
4 dl mjölk
2 msk vaniljsocker

Blanda allt utom vaniljsocker i en kastrull. Sjud tills såsen tjocknat, vispa hela tiden, koka ej. Häll upp och vispa då och då tills den svalnar. Vispa i vaniljsocker. 

Jag har dock aldrig väntat tills den svalnat. Och jag gör alltid dubbel sats, det är så torftigt och miserabelt att behöva snåla med vaniljsåsen. 
            

4 kommentarer:

  1. Jag har alltid tyckt att vaniljsåsen är godare än pajen. Minns när jag en gång som bortbjuden upptäckte att det var väldigt lite sås kvar till de andra efter jag hade tagit för mig ungefär den mängd jag brukat när jag är hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då vet jag vad jag fått det ifrån!

      Radera
  2. Svar
    1. Varsågod! Jag tror nog den ska funka som frukost också, med Start.

      Radera