onsdag 29 maj 2013

Min förlorade kreativitet

Ungarna skulle sitta och titta på TV eller spela elektroniska spel dygnet runt om de fick. Tror rekordet är sex timmar i streck, utan att ha ätit något på hela dagen dessutom. Och när de inte tittar går de ofta och väntar på att det ska bli dags. Jag undrar vad det gör med deras kreativitet och försöker se till att de inte blir helt hjärndöda, just nu har vi skärmdagar och dagar med helt skärmförbud.

Härom dagen var det skärmfritt och Rex satt och klagade på att han inte hade något att göra. Jag tog då fram min gamla elevkalender för att visa ett exempel på vad jag har gjort när jag inte haft något att göra. Det var i och för sig i gymnasiet, men ändå. Det var Lina som började att dekorera alla reklamsidor i sin kalender med teckningar och kollage och jag gjorde också det under några år.

Älskade Rick Mayall då och gör det än.

Det är tydligt att när jag inte haft tillgång till TV hela tiden så har jag till slut hittat på något annat att göra. Fast TV:n är naturligtvis inte den största boven, utan jobbet. Jag kommer ihåg att jag tänkte att lärarjobbet skulle vara roligt eftersom jag gillar att vara kreativ och göra saker lite extra fina och roliga. HA HA HA, tji fick jag och ni fattar antagligen varför. Nu för tiden blir det inte mycket kreativt jag gör, vilar mest och glor på TV när jag är ledig. Barnen tar ju mycket tid också. Fast nu när livsandarna börjar återvända så bloggar jag till exempel, och det är ju lite kreativt. Får se hur det blir med det när jag börjar jobba igen. Här är i alla fall lite exempel på hur det såg ut i kalendern, det var mest kollage med saker jag gillade:

Här kan man snacka om att ha tid över,
jag ritade en figur och gjorde en massa streck runt.
Gjorde lite hyllningssidor åt mina vänner.

Henrik, om du ser detta: SKAFFA FACEBOOK!
Festivalfoton kändes viktiga.
Emilia hade lekt med fingerfärg.
Alex ser en groda mitt i vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar