torsdag 21 mars 2013

Möte med vänsterns pedagogiska nätverk

Idag var jag på den andra träffen med vänsterns pedagogiska nätverk. Det var jag, en som jobbar på centrum för tvåspråkighet, en lärare på ett fristående gymnasium, en som jobbar med barn med språkstörning, en IDA-medarbetare som även är fritidspolitiker och Vasiliki Tsouplaki. Dagens tema var "En skola för alla".

Vi var rörande överens om att det fria skolvalet var en mycket dålig idé, men det verkar inte som det är någon som tycker att det är realistiskt att backa hela vägen tillbaka. Det är vinsterna som man vill begränsa, men konstigt nog är de flesta socialdemokrater för vinster i friskolorna, så det ser mörkt ut. Dock hoppas man kunna få igenom ett veto för kommunen vid nyetablering av friskolor.

Jag blir faktiskt rädd när jag tänker på friskolereformen. Både för att jag undrar vilket samhälle vi får när det inte finns ett enda ställe där alla människor möts och för att den över huvud taget gick att driva igenom. Var politikerna extremt dumma, eller oärliga när de menade att skolvalet skulle minska segregationen? Struntade de i att ha en plan för hur man skulle göra med de förortsskolor som ingen vill gå i, eller trodde de på allvar att vi skulle kunna attrahera villabarn? Fattade de inte att folk skulle använda valet till att välja bort vissa sorters skolkamrater till sina barn eller brydde de sig inte?

Apropå det så är det sorgligt hur det har blivit hos oss på Vallbyskolan, många av de mest studiemotiverade har slutat. Nu har det blivit så att norra Vallby har väldigt fullt i sina lokaler medan vi har lokaler över. (Vilket i och för sig även beror på att de bygger mycket på norra sidan.) Det har gett konsekvensen att de har både idrott, slöjd, och snart även musik hos oss med våra lärare. Från och med i höst ska de även ha en del av de "vanliga" lektionerna i ett av våra klassrum.

Vasiliki berättade att i Stockholm har de på sina ställen lagt ner skolorna i de mindre populära områdena. Kanske är det framtiden för oss, fast då tycker jag att man skulle slå ihop skolorna i stället.

Vi diskuterade också om man kan flytta de särskilda undervisningsgrupper som nu ligger isolerade till skolorna och därmed kunna dra nytta av kompetensen som de lärarna har. De är tydligen väldigt dyra. Vet inte om vi egentligen kom fram till något, förutom att man gärna har de lärarna som kollegor. Men jag hoppas att de kände att de fick lite input.

Jag tyckte att detta var väldigt kul och givande, man får prata om frågor man är intresserad av plus att man får lite insyn i vad politikerna håller på med. Vi vill bli fler, så om dina åsikter lutar till vänster och du tycker att detta lät intressant, tycker jag att du ska gå med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar