tisdag 18 december 2012

Pistol i katedern?

I dag funderar jag på det här med vapen. Det har ju hänt mycket med det politiska klimatet i Sverige och Europa de senaste åren, som i alla fall jag inte var beredd på. Vi som är PK är egentligen inte politiskt korrekta längre eftersom det inte längre är tabu att vilja ha det bättre än andra, inte bry sig om miljön, inte vilja ta in invandrare med mera. Abortmotståndet ökar och många tycker att feminism inte behövs längre. Facket försvagas och arbetstillstånd säljs dyrt.

Jag har förlorat en tydligen naiv tro på att vissa frågor är vunna för alltid och att utvecklingen har lämnat det mest omänskliga i det förflutna.

Så i och med den hemska händelsen på skolan i USA började jag fundera om våra vapenlagar är ytterligare en sak som vi tycker är självklar nu, men som kommer att ändras i och med att samhällsklimatet hårdnar och vrids åt höger. Finns det något europeiskt land där man kan se den utvecklingen i nuläget? Kommer jag att stå med en pistol i kadedern för att skydda barnen mot skolskjutningar år 2040?

Fast just nu är väl det mest intressanta om de amerikanska lärarna kommer att få göra det, som vissa debattörer önskar. Och blir det i så fall ett så tydligt skräckexempel så att det gör det omöjligt att ta upp frågan här? Den som lever får se.


1 kommentar:

  1. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/larare-i-vapentraning-efter-skolskjutningen_7798186.svd

    Det verkar som en del amerikanska lärare får vapenträning nu.

    SvaraRadera