lördag 22 december 2012

Apropå genus

Jag har alltid varit genusmedveten, men när jag fick mina tvillingar var det inte direkt ett prioriterat område vad gäller kläderna. Vi ärvde mycket och då blev det så att jag la de flickigare kläderna till flickan och vice versa. När de var bäbisar var de olika stora, så då fick båda ha allt oavsett om det var spets och volanger, men när det började dra olika storlekar kändes det överdrivet och jag orkade inte bry mig. Sedan har de gått på en förskola med knappt något genustänk. Dessutom har de behov av att ha en egen identitet som tvilling, och det hela har resulterat i att de nu som femåringar har en könsstereotyp klädsmak. Tjejen vägrar oftast ha byxor och killen flippar om det är lite rosa på strumpan.

Så igår var vi hos en kompis som säljer handgjorda smycken. Vi skulle köpa ett armband åt mormor och det fanns en stor hög med smycken i alla möjliga färger. Jag sa att de fick välja varsitt själva också. Tror ni då inte att grabben valde ett med stora cerisa pärlor för att han "gillar röd" ? Och storebror tog ett likadant. Syrran valde ett som skiftade i blått och svart.

Slutsats: de små pojkstackarna längtar efter rosa och väljer det när de är i ett sammanhang där de kan välja fritt i en stor hög som inte är uppdelat i pojk och flick. Vetenskapligt bevisat.


1 kommentar: